Nu sînt un mare amator al rețelelor de socializare, dar chestia cu Connect e faină. Nu atît prin socializare, cît prin faptul că artiștii vor publica diverse “extras” pentru fani. Sigur, pînă va deveni o practică răspîndită va dura, acum parcă văd ca Pharrell, Drake și Dre vor fi singurii o vreme .
Dar în ce privește streaming-ul propriu-zis, n-au spus nimic de calitatea audio (presupun că va fi de 256kbps, ca în iTunes Radio). Și tot din punct de vedere al audiției și atît, sunt foarte plăcut impresionat de Zonga de la Vodafone. I-am convins să mi-l includă în abonament, dacă nu, e 3€/lună și au multe titluri. Am constatat bucuros încă de săptămîna trecută că au adăugat albume lansate în jur de 1 iunie și nu de la trupe chiar “mainstream”. Au și salvare pentru audiție offline, sincronizare pe toate dispozitivele. Îmi place.
Pirateria dispare când sunt îndeplinite două condiții: un preț pe care utilizatorii îl consideră decent și o modalitate de livrare comodă a conținutului. Spre exemplu, degeaba scazi prețurile jocurilor, dar păstrezi un DRM draconic și obligi utilizatorii să-ți facă tot felul de conturi și de metode de verificare sau impui condiție esențială să fie online când se joacă (Ubisoft, EA). Cunosc cazuri când oameni care au cumpărat jocuri au preferat să joace versiunea piratată, mai puțină bătaie de cap. GOG au succes tocmai pentru că au prețuri bune și metodă de livrare comodă, fără DRM. La Steam există un fel de DRM, dar e lejer și, din nou prețurile sunt bune. Prefer oricând să dau 5-10 EUR pe un joc și să nu-mi mai bat capul cu patch-uri, update-uri care poate fac jocul să nu mai funcționeze, etc. La fel și pentru filme, dacă ar exista o metodă de livrare comodă (Netflix, iTunes) la un preț mai mic decât al unui bilet de cinema, poate lumea ar renunța la piratare și căutare subtitrări dubioase. Dar la filme, la noi nu există o variantă oficială (mie unul îmi pare incomod să caut carduri iTunes pe eBay pentru a-mi încărca contul de iTunes US. Dacă aș găsi carduri din astea la magazinul din colț, poate, dar așa, dacă tot îmi bat capul și pierd timp, atunci de ce să pierd și bani?).
Din păcate, la muzică nu mă pricep, nu știu care e piața și nu știu dacă 10 EUR pe lună e mult sau puțin. Evident în România e mai mult decât în SUA, dar, după cum spuneau în prezentare, e prețul unui album, deci pentru un împătimit, nu ar trebui să fie prea mult. Și colecția de muzică bănuiesc că este uriașă, mai mare decât Deezer, Zonga sau alte variante propuse de operatorii de telefonie de la noi. Nu știu cum era Spotify, nu am folosit niciodată, dar Apple Music pare deja că va fi un succes. Gîndiți-vă că stați în sufragerie, sorbind din ceaiul Earl Grey și îi spuneți lui Siri să redea în sistemul audio din casă muzica din vara anului 1996. E science-fiction.
Prima ta afirmație e corectă, în teorie. Însă “ai noștri” par a considera toate prețurile indecente, mai ales la muzică. Sincer, mie mi se pare că majoritatea albumelor din iTunes au prețuri bune, în jur de 9€ și chiar 3.5€ unele românești (pe care le-aș cumpăra, nu dau doar exemple pt statistică). Iar livrarea conținutului e cum nu se poate mai ușoară. Mare, mare păcat însă că, de cînd au scos DRM nu se mai salvează în contul tău cumpărăturile și nici n-avem iTunes Match…
Acum depinde ce-și dorește fiecare de la un serviciu de muzică. Eu, unul, n-am fost niciodată satisfăcut de recomandările oricărui serviciu. Playlist-uri făcute de ei conținueau maxim 3 melodii la rînd pe care le-aș fi ascultat. Știu, au zis cei de la Apple că algoritmul lor va fi mai inteligent, dar am rețineri.
Pentru unul ca mine, care preferă să-și facă singur librăria de favorite și playlist-uri și care folosește serviciul de streaming 99% pentru a asculta muzică și atît, e greu să fiu convins de Apple Music. Da, pe hîrtie are foarte multe avantaje, “de toate pentru toți”, dar cînd compar cu Zonga pe care îl am, am o bănuială că o să spun “pas” după cele 3 luni.
Poate ar fi interesant de discutat fiecare ce așteaptă de la Apple Music sau dacă și cum crede că-l va folosi concret.
Am și eu Zonga inclus în abonamentul Vodafone, dar m-am cam plictisit de muzica de acolo. Recomandările și topurile lor nu sunt deloc pe gustul meu. Dacă tot e să-mi fac manual playlisturi atunci prefer iTunes.
iTunes Match mi se pare cea mai faină chestie: mi-am mutat toată muzica în cloud și o ascult unde vreau și când vreau. Nu pot deci decât să aștept cu bucurie Apple Music.
E de înțeles, în cazul ăsta. Pentru cei cu conturi în US, cred că va fi raiul pe pămînt, mai ales, așa cum spui, dacă ai o librărie sincronizată cu Match.
EA m-a scos din minți: acum ceva luni, am vrut să-i iau fi-mi un joc din seria Sims. Nu am putut, îmi dădea mereu eroare. Am aflat, după mult chin, că trebuie să ai cont PayPal, l-am făcut. Urmează să mai încerc, deși PayPal m-a enervat cu altele.
Pe de altă parte, există mulți, foarte mulți, care – deși dau sute de euro, uneori peste mia de euro, pe un device – se zgîrcesc la 10 lei pt o mică aplicație sau la 15 lei pt nu știu ce. Mulți cred că o creație intelectuală, odată pusă pe net, e gratuită, poți să nu o citezi, deși asta pică sub incidența plagiatului etc. Discuția e lungă…
Cum funcționează sistemele de streaming actuale? Se poate alege artistul/melodia, sau doar genul și câteva formații de referință, după care sistemul generează un playlist aproximativ pe aceleași gusturi? Parcă Last.fm făcea așa, singurul serviciu de felul ăsta cu care m-am jucat acum câțiva ani.
Poate ar mai trebui menționat că Vodafone nu contorizează traficul de date în Zonga. Deci poți asculta nelimitat pe mobil, dacă ai serviciul inclus într-un abonament de la ei. Presupun că și Orange face la fel cu Deezer. Apropo, citisem că în alte țări T-Mobile are parteneriat cu Spotify (sper să nu mă înșele memoria). Și spera lumea ca, odată cu asimilarea Cosmote, să ajungă și la noi Spotify.
Nefiind așa de răspîndite rețelele wireless gratuite, la calitate de 256kbps, un meloman va face ceva trafic în Apple Music.
Citeam pe undeva că melodiile se vor putea descărca pentru a fi ascultate offline, dar au DRM și dacă se renunță la abonament, melodiile astfel descărcate nu vor mai putea fi ascultate. Deci nu putem profita de cele trei luni gratuite pentru a ne face stocul de muzică. Fair enough.
Și Zonga merge offline, îți dă voie să descarci playlist-urile create. Văd că în Safari încă mai sughiță opțiunea asta (și altele, dar lucrează la o versiune nouă, fără Flash), dar pe iOS funcționează.
După scandalul cu Taylor Swift, se pare că Apple va plăti totuși artiștii și în cele trei luni gratuite pentru utilizatori. Apple câștigă la capitolul imagine, și mai multă lume află de Apple Music, Taylow Swift are parte de expunere, toată lumea are de câștigat.
Cred că mai-marii Apple și doresc acum să fi denumit altfel limbajul de programare Swift