Întreb pentru că, avînd un document Word de 600 de pagini plin de note și stiluri care mi-a crăpat, fiind nevoit să reiau lectura de prea multe ori (asta și pentru că s-au amestecat cîmpurile de note/text de nu le-am mai dat de cap), m-am hotărît să renunț la Libre/Free/Open Office și să cumpăr o licență Office Microsoft.
Așadar, întrebarea e: avînd doi membri de familie care folosesc editarea în Word ca mod de viață, ce Office (cumpărat) folosiți astfel încît să nu aveți impresia că sînteți jefuiți (obiectiv vorbind, căci, dacă stai și cugeți, 450 de lei pe an pentru o licență de 5 calculatoare nu e chiar jaf, deși așa mi se pare)?
Mulțumesc anticipat.
Office 2008 folosesc eu. Eu as fi facut backup periodic la acel document. Cattus te poate sfatui ce program de editare carte sa cumperi in acest scop.
Eu folosesc în ultimii ani Nisus, am și licență pt Mellel pe care l-am folosit la un moment dat. Ăsta din urmă mi se pare, de fapt, cel mai bun, doar că m-am obișnuit cu Nisus. În cazul lui însă, posibil să aibă musai nevoie de Word.
În ce mă privește, cred că primul lucru care trebuie făcut când ai asemenea texte lungi este să le spargi în părți mai mici de cel mult 200 pag., cel mai bine sub 100. Eu așa fac, de ex. zilele trecute am primit un text de vreo 250 pag., l-am „spart” în două, este suficient.
Cum am scris în răspunsul pt nihilsinemac, indiferent de aplicația folosită, primul lucru care trebuie făcut este să „spargi” textul în fișiere mai mici, în cazul tău de irca 150 pag., ar fi suficient. Și Word poate face figuri la asemenea lungimi. Nici nu se recomandă, de altfel, să lucrezi cu asemenea documente mamut.
Mulțumesc amîndurora, apreciez.
La serviciu lucram cu Office 2007 sub Windows, unde editam des cărți de peste 1.000.000 semne cu spații fără dificultăți. Acasă lucrez cu Mac, cu care nu am avut probleme pînă de curînd.
Am descărcat versiunea trial de la Office 365 și văd că se împacă foarte bine (cu excepția lentorii - e pe un MBP 2009, cu 4 GB ram și OS Catalina). Probabil că o să rămîn cu ea. Pentru orice eventualitate, încerc să tai și documentul.
Nu uita că Office e produs de MS care produce și Windows, el se pupă cu Windows. Versiunea pt macOS este secundară, nici nu include toate aplicațiile ca cea pt Win. În al doilea rând, cred că ceri prea mult ca ultima versiune de Office pt macOS să ruleze rapid pe un mac din 2009 și cu 4 GB RAM. Pe jucăria aia va merge bine Office 2007 (parcă ăsta era). În orice caz, a lucra cu documente mari, de peste 200 pag, nu este deloc o idee bună.
Înțeleg că pe acel MBP ai „fentat” sistemul ca să o pui pe Cătălina, conform celor discutate aici. Ca atare, este absolut imposibil ca Off 365 să se miște natural pe generația aia de MBP, nu are cum. Îi ceri prea mult, ba și cu documente mamut de 600 pag.
P.S. „Acasă lucrez cu Mac, cu care nu am avut probleme pînă de curînd.” Păi de ce nu ai avut probleme „pînă de curînd”? Cei făcut de la acel curînd pînă azi?
Într-adevăr, deși în general funcționează bine, Office 365 se poticnește la sarcini mari, în sensul că operații simple durează uneori destul de mult.
Sigur, ca să pot pune Office 365, a trebui să păcălesc macul (am urmărit linkul de pe forum). Nu ascund, Catalina se înțelege nesperat de bine cu hardware-ul macului, deși poate e devreme pentru concluzii, căci abia azi l-am pus. În fine, să n-o iau pe arătură, că nu ăsta-i sujetul.
Legat de curiozitatea din PS, înainte am avut un alt Office, cred că 2011, pe care l-am șters de curînd odată cu partiția (un accident, de fapt, pentru care macul a fost și în service, ca să nu intru în alte detalii).
Mda… Acuma, vrei cam prea multe și cam prea sus de la jucăria aia a ta. Ca prim pas, util oricum, lucrează cu fișiere mai mici, cel mult 200 pag., mai ales că ai o jucărie mai veche și, în plus, doar 4 GB RAM.
Bazat pe istoricul activitatii, as recomanda Windows 7, si Office 2007 cu care esti obisnuit, fie in masina virtuala, VirtualBox, fie Bootcamp. Si de musai 8 Gb ram. Si de musai SSD.
Exclus sa dai 450 de lei pe Office 365.
@nihilsinemac, da, cred că spre asta mă îndrept, mai degrabă. O să-i iau încă 4 Gb de ram. SSD i-am pus deja de ani buni și funcționează minunat cu el.
Cattus, îl am, verba aia, de cînd era atitica (2009), sînt sentimental. Și nițel ovrei, oi vei, mi-i greu să renunț la el.
N-am spus să renunți, am spus să te adaptezi puterilor lui.
Faptul că ai avut document cu 1.000 de pagini în Word sub Windows, a fost pur și simplu un noroc. Eu a trebuit să rescriu de la 0 teza de doctorat, exact din motivul pe care l-a spus și Cattus. Nu văd nici un avantaj în a face documente lungi. Mai ales, dacă documentul are inserturi în el (imagini, tabele, taxtbox-uri). Și mai ales, dacă te răzgândești și vrei să schimbi, de exemplu, fontul, sau doar mărimea fontului, într-un astfel de document. Te iei cu mâinile de cap. Eu unul prefer să fac asta în 10 documente mici, decât într-unul mare. Faci fiecare capitol să înceapă pe o pagină impară și nu mai ai problema înlănțuirii și denumești segmentele 00_nume; 01_nume2 etc.
Înlănțuirea unor capitole ale unei cărți se face prin folosirea unui template sau unei master page, apoi tot restul documentelor vor fi identice. Cred că va fi perfect mulțumit și cu LibreOffice dacă ar lucra cu fișiere mici de circa 100–200 pag. Dacă inserezi poze, grafică, atunci sub 100 pag., depinde ce pui acolo și ce resurse consumă aplicația ca să gestioneze așa ceva.
@Xantrax, mulțumesc. N-am zis de documente de 1000 de pagini, ci de mai puțin de jumătate (vorbesc de A4, la 1.5, 12, Times New Roman); e adevărat însă, tot mari sînt documentele.
@Cattus_Thraex, sărumîna de sfat. La începuturi, acum (mult) mai bine de un deceniu, tot de la dumneata am învățat secționarea documentelor. Am fost un elev bun și, acolo unde a fost cazul, am urmat sfatul. Nu și cînd am avut la dispoziție mașini puternice și bine închegate și soft ok.
Am lucrat cu Libre și cu Open Office (am obligat o întreagă redacție să facă asta, tocmai din dorința de a evita piratarea - după trei luni, toată lumea folosea Microsoft Office; nu intru în detalii, căci nu ăsta e rostul discuției).
Vă rog, nu vă supărați, să rămînem la subiect: așadar, cei ce ați găsit un deal bun de Office pe bani (licență pentru un calculator sau mai multe), vă rog să postați aici, dacă e cazul. Dacă nu, nu. Spun asta gîndindu-mă că va fi folositor și altora, mai ales că pentru userul ocazional&studenți prețul unei licențe e destul de mare.
Recunoscător,
Alin
PS. Am găsit pe OLX Office legal (zice vînzătorul), cu serial, undeva la 20 de euro.
Sunt multe licențe ieftine, pentru unele instituții din zona edu este și gratuit (Unibuc nu intră în categoria asta). Eu nu folosesc Word, nici alte componente ale MS Office, ca atare nu prezintă interes. La un moment dat, am distribuit familiei 365 pe ideea unei licențe family, relativ atractivă. Nici familia nu prea folosește. Eu – Nisus și, parțial, Mellel; soția Pages și Keynote; fi-mea e studentă la arhitectură și, pt texte, folosește Pages, iar pt cele specifice – aplicații specifice. Deci ideea unei licențe Family a picat.
Dacă pt tine esențial este un procesor de text, pe macOS se comportă foarte bine 3, în ordine: Nisus, Mellel (sau Mellel, Nisus) și Pages. Dacă însă faci schimb frecvent cu colegi care sunt pe Windows, atunci discuția trebuie reconsiderată. Dacă ești redactor de carte și trebuie să duci documentul la o formă prefinală pt tipar, opțiunile țin de politica editurii. Explică ce vrei să faci și care este orizontul respectiv. În orice caz, a lucra cu documente de 500+ pagini este o prostie.
P.S. Ca să răspund: 365 s-ar potrivi cel mai bine pe o licență Family, mi se pare o opțiune rezonabilă și deloc scumpă, la urma urmelor, mai ales dacă folosești intens mai multe componente ale suitei. Altfel, nu știu dacă merită.