Practici de backup și, mai ales, restore

La fiecare lansare de OS X eu fac clean install. Pur și simplu, mi se pare potrivit să o iau „pe curat” și nu mă deranjează să pierd preferințe.

Acum, de cînd avem diverși norișori, backup-ul e ușor. Iar restore-ul…în principiu, tot ușor, dar durează foarte mult.

M-am gîndit să discutăm aici practicile fiecăruia atît de backup, cît și de restore, cu plusuri, minusuri, alternative, întrebări, sfaturi.

Încep eu:
Am cam toate fișierele în Dropbox, am cumpărat un cont de 1 TB și, în afara aplicațiilor, îmi permit să pierd orice altceva de pe hard. Pentru siguranță, copiez periodic, de mînă, și actualizez (sincronizez) acest folder de Dropbox și pe un hard extern.

Acestea fiind zise, pentru aplicații, găsesc extrem de incomod să reinstalez totul, una cîte una, pe curat, chiar dacă am laolaltă link-urile de download și licențele în 1Password, plus cele din App Store. Pe de altă parte, Time Machine n-aș prea folosi, pentru că, teoretic, dacă se face ceva deranj în fișierele asociate unor aplicații, la restore cu TM, deranjul revine.

Așa că întreb: dacă iau și copiez tot folderul /Applications pe un hard extern, apoi îl pun la loc după instalarea pe curat (exceptînd, desigur, aplicațiile de sistem), va fi echivalent cu un clean install al aplicațiilor? Sau cumva cele din App Store, direct la download instalează dependențe și altele în /Application Support ș.a.?

Care ar fi practica cea mai rapidă de restaurare a aplicațiilor („ca noi”, deci fără preferințe) după clean install?

Migration Assistant, dar preia – cred – și preferințele. De ce sari peste preferințe? Ce avantaje ai avea? Dacă vrei să ștergi preferințele cu bănuiala că ar fi cauza unor probleme, folosești AppCleaner.
Eu pt backup folosesc tot iBackup, iar la instalare curată, dacă pot, Migration Assistant, dar iBackup pe funcția Restore face același lucru, mai puțin restaurarea aplicațiilor. Multe nu se pot muta de colo-colo, deoarece au fișiere aruncate și în alte locuri. Este valabil pt multe semnate de Apple, acestea trebuie instalate, este ceea ce face Migration Assistant.
Spre deosebire de TM, Migration Assistant îmi place, este o treabă bine făcută de Apple și nu văd niciun motiv să nu o folosești.

Mulțumesc, nu m-am gîndit la Migration Assistant pentru așa ceva. Dar întrebare: dacă vorbim doar de aplicații, cu ce diferă MA față de copierea /Applications?

Privitor la preferințe, nu știu, e doar un fix, dacă tot fac clean install, să am și aplicațiile „ca noi”. Oricum, de obicei, nu umblu prea mult în preferințe, deci nu m-ar deranja să o iau de la zero.

De fapt, întreaga discuție este despre cum aș putea restaura totul, cît mai rapid, că, în ciuda tuturor norișorilor (inclusiv iCloud și Purchases din App Store) și a unui internet de viteză, tot îmi ia peste jumate de zi să stau să repun aplicațiile. Visez la ziua în care aș putea face copy-paste de pe un hard extern pe SSD-ul intern, să termin în maxim o oră (fiind vorba de vreo 50 GB), restaurez și fișierul de Dropbox (încă vreo 100 GB), sync+index și apoi, doar ceva detalii.

Și-așa o să am ceva bătăi de cap cu instrumentele virtuale și alte componente ale Logic Pro X…

Eu folosesc norul Dropbox și încă, de rezervă, Google pt fișiere mici, de ex. pt a-mi pune studiile publice care apar ca linkuri pe academia.edu ori researchgate.net. MA migrează aplicațiile culegînd și fișierele din sistem, presupun, adică e ca și cum ai instala, de aceea durează mult dacă bifezi și migrarea aplicațiilor, nu face copiere pur și simplu, păi asta ar face-o oricine. Nu toate aplicațiile se pot muta de colo-colo prin simplă copiere, multe însă da. Pe astea le pun într-un folder dedicat botezat MyApps sau cam așa ceva.
Ultima oară am migrat circa 200 GB, a durat vreo oră jumate, nu am cronometrat.
M.A. este tocmai pt așa ceva, pt a migra datele dintr-un calculator vechi pe unul nou, inclusiv din Windows pe OS X sau de pe un disc extern.

Am citit că un fel de „rule of thumb” este că se pot muta simplu dacă așa au fost instalate, adică dintr-un .dmg, cu drag&drop în /Applications, nu cu installer. Asta e normal și de înțeles. Însă privitor la aplicațiile din App Store, există vreo regulă? Am observat că, atunci cînd instalezi una, are etapa de download, apoi de install, deci aș crede, fie că „depinde”, fie că majoritatea nu merg copiate simplu.

O să încerc și cu Migration Assistant, știu că scopul este să migrezi datele între calculatoare, dar mă gîndeam că, dacă-i restrîngi utilizarea doar la /Applications, poate nu e chiar ce trebuie.

Cred că nu. Eu am pierdut Pages și Numbers din contul meu de App Store (le-am luat gratis cu șmecheria aia cu upgrade de la iWork '09; deși upgrade-ul a fost în regulă, nu știu de ce după un timp mi-au dispărut din store). Acum, dacă vreau să le instalez pe MBP după o reinstalare pe curat a sitemului, le copiez pur și simplu de pe Mac Mini și e totul în regulă.

Cred că cea mai ușoară metodă de restaurare completă rămâne cea cu Time Machine (deși durează mult, evident, dacă ai tone de fișiere și aplicații).

A, da? Se poate întîmpla să dispară, pur și simplu?

dom’le, să ne înțelegem. Majoritatea aplicațiilor pt OS X se instalează prin simplă pornire, chiar de pe un disc extern, nu e musai să fie în /Applications. Astea sigur că se pot muta de colo-colo, pot porni chiar de pe alt disc. Acest lucru nu este însă valabil pt toate aplicațiile, inclusiv pt unele aplicații Apple-blessed, cum sînt Pages. Nici ultimele versiuni de MS Office nu se pot muta „ciobănește”, trebuie instalate. Presupun că acea opțiune din MA asta face, cumva citește ce aplicații sînt și le instalează ori emulează o instalare, nu știu. Nu am folosit metoda asta decît o dată, mai de mult, durează mult și mi se pare mai rapid să reinstalez, mai ales că, de regulă, nu mai repun tot, ci selectiv.

Toate aplicațiile din Mac App Store se instalează sub forma unui singur bundle pus în /Applications. Apoi, la prima pornire, fiecare aplicație își instalează singură fișierele de care are nevoie în /Library/Preferences, Application Support și prin alte locuri.

Așa că se pot copia fără probleme de pe un computer pe altul, atâta timp cât pot fi validate prin autentificarea în App Store.

Aha, am priceput.

Cineva sugera o variantă interesantă pe YouTube: să ștergi aplicațiile cu AppCleaner sau ceva similar și îți alegi apoi, din gunoi, ce vrei să pui (dintre dependențe) pe discul extern. :slight_smile: AppDelete știu că le ducea la gunoi chiar cu numele căii de unde au fost luate, AppCleaner nu mai țin minte.

Iar cu Time Machine, aș putea filtra. Dat fiind că am toate fișierele importante în Dropbox, îl exclud de la backup cu TM și astfel o să am doar Applications și fișierele de sistem. Apoi la restore, pot face iar selectiv, doar Apps, de exemplu, și dacă simt nevoia, și altele, pe parcurs.

Cred că te complici inutil de mult, nu e mai bine ca timpul consumat cu asemenea chițibușuri să-l folosești altfel, fie și bînd o cafea ori o bere? Viața trebuie trăită, nu pierdută cu asemenea lucruri inutile.

Păi mă complic acum la planificare, în perspectiva găsirii unei soluții care, cînd va fi aplicată, să-mi permită atunci relaxarea de care zici. :slight_smile:

Totul a pornit din cauza faptului că în App Store nu-mi sînt permise mai mult de 3 download-uri simultan, parcă, iar iWork + iMovie + Logic, principalele aplicații mari pe care le am, îmi consumă mult mai mult timp decît ar fi normal.

Dar, în fine, cred că o să le pun pe un disc extern și, dacă nu merge să le repun simplu pe hard, le descarc din nou și cu asta basta.

Mulțumesc pentru răspunsuri și idei!

Subiectul rămîne, totuși, deschis, dacă mai sînt abordări pe care vreți să le împărtășiți. Chiar și de-astea:

:slight_smile:

Domnule, și eu sînt paranoic, mai ales că odată am pierdut o traducere la care muncisem 6-7 luni. Noroc că aveam un print, unul singur, și de pe acel print am refăcut munca. Am scăpat ușor. Uzual, salvez pe 2 suporturi externe, iar ceea ce am important și în desfășurare și pe al treilea. Sigur, ce s-ar întîmpla dacă ar veni un cutremur și mi-ar distruge tot? Nici nu mă gîndesc, am trăit un cutremur cumplit, cel din 1977 și alte trei majore, în 1986 și cele două din 1990. Sau o inundație majoră… Încerc să fac și backup în nori, deși de acolo se poate plagia de oricine vrea. Idea de bază era că, totuși, trebuie să nu te consumi cu toate astea, ci să ai 2-3 cópii ale informației esențiale, documentele tale. Nu e chiar așa de complicat și nici nu trebuie să ai coșmaruri pt asta.

Am spus-o ori de câte ori am avut ocazia: cea mai simplă și mai comodă metodă de backup/restore este cea cu Time Machine, tot hard discul. Pentru 99,99% din utilizatori alte soluții nu merită bătaia de cap. Iar dacă mai e cineva căruia i se pare că un hard disc extern pentru backup ar fi o soluție incomodă (am mai auzit asta: am laptop, câh, nu vreau să car hard discuri după mine), iată cum arată unul portabil de 1 TB:

Oricît de comod ori de incomod ar fi un backup, el trebuie făcut. Mai degrabă cred că mulți au impresia că li se aplică filosofia „mie nu mi se poate întîmpla”. Majoritatea colegilor mei nu-și fac backup regulat, ca atare – recurent – aud fraze gen „mi s-a stricat calculatorul și am pierdut tot” etc. Eu cred că asemenea situații se pot rezolva numai dacă s-ar începe o campanie susținută ca la achiziția unui calculator să iei și un disc de backup, obligatoriu, cu instrucțiuni clare de folosire.

Am făcut și azi un transfer folosind M.A. A ieșit totul perfect, cu excepția faptului că îmi cere repetat să mă loghez în iCloud și să tot pun parola. Iar Safari îmi spune mereu că nu poate verifica autenticitatea semnăturii unor site-uri precum Google. În rest este excelent, inclusiv păstrarea parolelor stocate în sistem.
Știe cineva cum scap de acele mesaje enervante?

Experimentul meu cu BitTorrent Sync s-a transformat într-o soluție permanentă de backup suplimentar. Dacă aveți pe acasă un computer care stă degeaba și vreți să vă faceți un fel de cloud personal, atunci vă recomand să încercați BT Sync. Este mai rapid și mai eficient decât Dropbox la sincronizarea datelor. Iar acum investighez dacă merge să-l instalez pe un droplet DigitalOcean, ca să am un loc de backup suplimentar.

Later edit: Se pare că merge și faza cu Digital Ocean.

2 Likes

Am un PB 2004, dar – deși i-am pus un SSD – nu cred că ar fi o soluție. În schimb, testez acuma cum ar merge treaba cu un HDD de 500 GB legat la routerul Apple și accesabil WLAN. Este OK, mai puțin viteza, dar asta prima oară cînd am mutat acolo documentele curente. Nu am nimic secret, poate plagiabile, să zic așa (se practică, sînt flăcăi care m-au plagiat fără să apar măcar la biblio la modul generic, dar asta-i viața). Voi începe să fac sync să văd cum stă treaba.
Mă apuc și eu de Digital Ocean și de BitTorrent Sync.

@tudor sau cine mai folosește Time Machine: vi s-a întîmplat să nu mai lase Mac-ul să doarmă? Doar faptul că e Time Machine pornit (pentru a-și face backup-ul periodic, automat, atunci cînd conectez hardul respectiv) văd că mie îmi previne sleep-ul. Apare și la pmset -g sleep prevented by backupd-helper.

LE: Se pare că vinovatul era imprimanta. Nu știu de ce, dar au mai raportat și alții.